Monday, October 29, 2007

ساقية عبد المنعم الصاوى

مساء الخير عليكم انا عارفة انى واخدة غرامة تأخير وكمان مدفعتش اللى عليا
هاههههههههههههههه معلش بقى هنعمل ايه يا حضرات بس الظروف معلش
وحشتنى اوى الكتابة والفضفضة هنا كان بقالى فترة عايزة اكتبلكو حاجات كتير حاجات بتصادف قدامى ومواقف وحاجات غريبة بس عادى اهو الواحد بيتعلم فى الحياة زائد ان الواحد الفترة اللى فاتت كان بيمر بحالة قلق وقرف وزهق وملل وكل حاجة يعنى باختصار احباط بس اهو الحمد لله بحاول ابعد بعيد عن الموال ده آخد نفسى بعيد مش عايزة ده يأثر عليا
المهم كنت من كام يوم انا واخويا فى ساقية الصاوى اتفقنا نروح نحضر مسرحية حسب البرنامج اللى معانا المطبوع كنت قبل كدة قمت بزيارة للساقية انا ومنى ( اختى وصحبتى فى الشغل ) المهم اتفقنا اننا اول الشهر نروح نشترك فيها ونبقى ننظم نفسنا هنحضر ايه وكدة بالنسبة ليا مكنتش اول مرة اروح فيها الساقية بالعكس روحتها قبل كدة كتير بصراحة انا بجد مهووسة بيها ملتقى ثقافى وعلمى فوق الوصف بجد قيمة الساقية دية بجد حاجة كدة تشدك اووووووووووووووووووووى وكمان مكان تحس فيه بالراحة والامان كفاية بس القاعة اللى على النيل والممر اللى وراها بجد حاجة تحوفة زمان كانت اى حد بيدخل حفلة او زائر للساقية يقدر يقعد فيها وبتأمل النيل والمنظر نفسه الساحر اللى هناك لكن دلوقت طورها بقت اسن وبقت مقتصرة على الاعضاء فقط كنوع من تشجيع الاعضاء وخصوصا ان اشتراكها رخيص (20 ج فى السنه) عارفة اللى هيقرا ده هيقول ايه ده دية شكلها بتعمل دعاية
هاههههههههههههههههههههه
ابدا والله بس نفسى كل الناس تعرف قيمة المكان ده بجد
المهم نرجع للحوار بتاعنا كنا المفروض رايحين نحضر مسرحية بس للاسف الراجل قالنا لأ دية ميعادها مكتوب غلط المهم قلنا طب هنرجع يعنى البيت بخفى حنين ولا ايه وبعدين انا كنت زهقانة وبقالى كتير اوى مخرجتش مع اخويا عشان شغلة وسفره وكدة المهم قلنا طب نشوف فيه حفلات ايه النهارده كان فيه حفلة روك ناس كتير اوى شغالين شرا تذاكر عليها وحفة موسيقى عربية لفرقة اسمها فرقة" خان" طب ها هندخل ايه اخويا قالى لو عليا انا عايز حفلة الروك بس انتى هتبقى قاعدة مش فاهمة حاجة وهتنامى هاههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه تعالى من قصرها ندخل الموسيقى العربية وحجزنا ودخلنا لقينا ايه بقى القاعة ما شاء الله عليها اللهم لا حسد اغبلها فاضية اللهم الا اغلب الناس الى قاعدة اهل المشتركين فى الفرقة والكراسى اغلبها فاضية
المهم بدأت الحفلة على الرغم ان منظر الكراسى وهيا فاضية منظر يجيب احباط بس ومع ذلك الفرقة بدأت حفلتها على اكمل وجهه بجد وكان فيه ناس بدأت تدخل بعد بدأ الحفل بشوية يعنى بس مش كتير برضو بس بجد بجد فرقة فوق الوصف انا بحى الساقية عشان بتحب تساعد المواهب الشابة دية بجد وبتبيح للناس دية وللشباب انهم يعرضوا موهبتهم ومش بس للمصريين لأ وللعرب كمان كان فيه ضمن الفرقة مغنيه مغربية صوتها حلو اوى غنت لاسمهان وام كلثوم بجد صوتها رائع والمضحك ان كان فيه راجل كبير قاعد اعجب اوى بصوتها بقى عمال يقول ايوة يا نورا الله عليكى وقعد يغنيلها بصوت عالى نورا يا نورا يا نورا متفهمش الراجل حصله ايه عادى بقى
المهم وتوالت العروض بجد كنت حاسة انك بتعود لزمن الفن الجميل بالاصوات الحلوة اللى بجد موهوبة كنت بقول بينى وبين نفسى الله طب ما فى ناس صوتها حلو اوى اهو اومال اللى هرينا اغانى ومسخرة وهما اصلا كبيرهم يغنوا سورى فى حمام ويكون مقفول عليهم بالضبة والمفتاح وكل حاجة مباح ليهم ايشى شرايط وسى دى وحاجة تخلى الواحد ميغبش عن زيارة دكتور الودان عشان ينضف ودانا من اللى بنسمعه فى الشرايط والبلاوى الزرقه دية
المهم بجد كنت فرحانه اوى وكنت بسقف بحماس اوى وكنت معجبة جدا بحماس وتأدية الفرقة بروح عالية اوى بجد كانت حاجة تفرح لدرجة ان كل فقرة كنت بسجلها فيديو وقلت انزلهالكو هنا عشان تستمعتوا معايا بس للاسف بقى اخويا سافر النهارده ولضيق الوقت نسيت انسخها من عنده على السى دي معلش بقى سامحونى بس تتعوض مرة تانية باذن الله
وكمان اللى عجبنى اوى ان الساقية احياء للذوق الرفيع واعادته للناس بتعمل زى زمان احياء لحفلة ام كلثوم اول خميس من كل شهر واقامته بمسرح عرائس بجد حاجة تحووووووووووووووووووووفة بجد
زائد ان الساقية بتعمل العديد من الفنون والهوايات وانشطة كتيرة حلوة اوى يا ريت احنا الشباب ننمى زوقنا بحاجة زى كدة انا بحس ان بجد الساقية دية عبارة عن ملتقى ثقافى ترفيهى فنى للطبقة المتوسطة فيما فوق عارفين ليه
لأن حفلاتها اغلبها رخيصة وندواتها اغلبها دعوات عامة يعنى اى حد يدخلها
يعنى بجد اللى كان عجبنى فى الحفلة كمان ان كان فيه واحد وخطيبتة داخلين يحضروا حفلة الموسيقى بجد حاجة جميلة ان يكون فيه شباب بيحطوا فى برنامجهم او من ضمن امتعاهم انهم مش مجرد يخرجوا هنا وهنا لأ دول متجهين لحاجة جميلة جدااااااااااا
بجد انا بشكر كل اللى بيرعوا مشروع الساقية وبيشرفوا عليه ابتداء من استاذ محمد الصاوى ابن عبد المنعم الصاوى الى كل الشركات والهئيات والعاملين فى الساقية ويشاركون فى تطويرها
وده موقع الساقيه للى يحب يزورها على النت
انا هسيبكم وياها بقى ;)


10 comments:

3abdo me7tas said...

أولا ازيك يا ست هالة
أخبارك ايه
بجد مع انى تعبت من كتر الكلام ده وباين عليكي رغاية
أكيد أنا بهزر
بس تصدقى وانا قاعد أقرى الكلام ده رجعت لورا وقاعج بتخيل نفسي انى قاعد زمان لام كلثوم او اى مغنى أصيل يعنى بيعرف يغنى مش زى شباب الايام دى
بصراحة لاحظت ان فيها متعه خاصة
انا عمرى ما دخلت مسرح وقعدت سمعت حفلات او كده
بس بصراحة انا نفسي اوى اوى فى كده
اكيد ان شاء الله هعملها مرة
بس امتى بقى الله اعلم
موضوع جميل اوى اوى اوى اوى بجد
وبحييكى انك فكرتينا بأيام زمان
اللى يسمعنى يقول ان الواحد عنده 100 ولا 150 سنه
بس بجد انا عشت فى الدور اوى وانا بقرى الكلام ده
جزاك الله كل خير
ويا ريت يا هالة تبقى تجيبي الكليبات اللى انتى سجلتيها عشان انا بجد عايز أشوفها
تحياتى
:D

حياة الأحلام said...

السلام عليكم

أزيك يا جميله وحشتينا
ويارب يكون كان يوم حلو عليكى وطلعتى من حاله الأحباط من حاله الطرب من الزمن الجميل

وفعلا أسمع أن ساقيه الصاوى جميله فعلا وبتقدم مواهب جميله بس للأسف مدفونه فى زمن الكليباب الغريبه اللى بقت كلها شبه بعض

أحيكى على حبك لحاجه محترمه زى دى وربنا معاكى

آسفه جدا على التأخير فى الرد

3abdo me7tas said...

السلام عليكم
إيه المدونة دى بدأ العنكبوت يعشش فيها أهو عايزين جديد يا ست هالة

أنا قلت أرخم عليكي بس
:)
salam
اه صحيح شيلي والنبى البتاع اللى بيتكتب تحت ده اللى هى الأرقام والحروف لانى اتخنقت منها
مش معقولة حد هيعمل عليكي اسبام يعنى
:'(

3abdo me7tas said...

ازيك يا ست هالة أخبارك إيه
مفيش جديد ولا إيه

رحيق الحب said...

عبدو محتاس:
سلامو عليكم اولا ثانيا ازيك يا محمد اخبارك ايه معلش اتأخرت فى الرد شوية بس غصبن عنى معلش وبعدين ايه حكاية العنكبوت ويعشش والكلام ده يا راجل فال الله ولا فالك كل الحكاية النت كان بطئ شوية الايام اللى فاتت فا مش عارفة ادخل واعلق وكدة فا معلش بقى سماح وبعدين انا رغاية طييييييييييب ماشى ماشى اعلنا عليك الحرب وكمان هبقى اوصى عليك توصية حلوة اوى لما تروح اللى كام يوم بتوع الجيش دول هاهههههههههههه
عموما اسعدنى ان البوست عجبك وكويس انك عشت فى الدور بس بلاش تعيشه علينا بقى وبخصوص الكليبات ان شاء الله هنزلها هنا بس لما اخويا يبعتهالى على الميل عشان هيا على جهازه وكمان هوا مسافر فا معلش بقى نأسف على هذا العطل وكمان انا معايا على الموبايل حفلة لمسرح العرايس برضو فى الساقية بس بجد تحوووووووووووفة كل ده مؤجل انزاله لما اخويا يجى بقى بالسلامة ان شاء الله
كفاية كدة بقى لحسن تقول عليا رغاية
;)

رحيق الحب said...

حياة الاحلام:
ازيك يا قمر عامله ايه والله ليكى واحشه اتمنى انك تكونى بخير
انتى عارفة يا بنتى للاسف بجد الواحد اكتشف ان آد ايه ان فيه ناس كتير موهوبة بس عايزه بس مجرد تشجيع وناس فعلا تقف جنبهم وتساندهم عشان يطلعوا للنور الساقية بتؤدى دور عليها اينعم جزء ولو حتى بسيط بس للاسف باقى الناس بقى اللى مفروض تساهم فى بقية الاجزاء منفضه تنفيضه زرقة وكمان ايه واقفين مع الناس التانية اللى بتوع الصداع كله بجد حاجة تحزن بس عموما مسير كل موهوب هيشق طريقه للنور وبكره يبقى حاجة كبيره وكلنا واللى زينا ساعتها هنكون جنبه ونشجعه
اسعدنى مرورك يا قمر

Unknown said...

اشكرك اولا على زيارتك الرقية لمدونتى الى أسعدت قلبى بجد

ثانيا على الدعاية الجادة دى للساقية
ههههههههههههههه
عايزة فيها كلم بأه ؟
هههههههههههه

مدونتك رقيقة و جميلة
تحياتى

رحيق الحب said...

لا شكر على واجب يا عاليه بس بجد انتى فعلا انسانه رقيقة بجد وربنا هيكرمك ان شاء الله وبجد مدونتك حلوة جدااا
وعموما انا مش طالبه مقابل الدعاية احنا بنعمل حاجة لله وللوطن
هاههههههههههههههههههههههه
بس بجد فعلا الساقية تستاهل ده فعلا واكتر عشان ليها دور مهم جداااااااااااااااا فى حياتنا وحياة اغلب الاسر
عشان كدة لازم نشجعها

Desert cat said...

ازيك يا هلول
متاخرة ليه علينا يا قمر
بالنسبة للساقيه
كانت كلمتنى عنها صديقتى الغالية كلاكيت تانى وتانى
وبصراحة من خلالها حوارها وكمان البوست بتاعك شوقتونى ليها
ان شاء الله اعمل لها زيارة قريب
واتمنى اشوفك
تحياتى

رحيق الحب said...

ازيك انتى يا قمر معلش لو كنت بتاخر عنكو شوية بس غصب عنى وكمان مبقتش ادخل على الكمبيوتر كتير ويا ريت فعلا بجد لما تيجى القاهرة تعملى زيارة ليها باذن الله بجد هتعجبك جدااااااااااااا كفاية قعدة النيل عليها تحوووووووفة واتمنى انى اشوفك باذن الله