Sunday, July 29, 2007

معاك جنيه يا حضرت.....؟؟؟؟؟؟


النهاردة كان يوم عجيب بس لذيذ فى نفس الوقت النهاردة كام فى الشهر يا بشرررر (29)..... الواحد مستنى انفراجة من عند ربنا عشان نقبض بقى وكمان الواحد بيقول فى سره يا رب استاذ يسرى يرجع من السفر عشان يقبضنا انشاله يقبضنا ويرجع المصيف بتاعة تانى بقالى كام يوم من ساعة يوم الخميس كل اللى احتكم عليه 2 جنيه ونص ......هاهههههه طبعا رضا ونحمده الحمد لله واللهى الواحد برضو لما يكون صعلوك بيكون شعور برضو حلو المهم بصراحة كنت هطلب من بابا او ماما فلوس بس كرامتى ونفسى من جوه مسمحش بده طب هنعمل ايه بقى فى دماغ الواحد اللى عايز ضرب ... ولا بلاش المهم قلت مش مشكلة مدام الواحد اول يومين فى المترو ومش هحتاج مصاريف انتقال ولا حاجة واكيد اكييد هنقبض مثلا على يوم الحد

صحيت الصبح بكل نشاط عادى جدااااا رحت الشغل وانا نافشة ريشى وماشية بكل ثقة قلت فى سرى قبل ما انزل يا رب ان شاء ربنا يسترها ويانا ونقبض النهاردة ولا مثلا لو الخطة اتغيرت ونزلنا شركة بره او هنعمل حاجة بره ونركب مواصلات لو اتذنقت ابقى آخد من منى وخلاص بقى.... المهم رحت الشغل انا ومنى اختى وصحبتى فى نفس الوقت .....لقيت منى بتقولى ايه ده مش هنقبش النهاردة ولا ايه بقولها الله اعلم لقيتها بتقولى انا مفيش معايا غير جنيه وربع بس

!!!!!!اييييييييييه بجد يا منى وانا اللى كنت فى بالى بقول هبقى اقول لمنى لو احتجت حاجة

طبعا فطسنا على روحنا من الضحك وانا كمان مش معايا غير جنيه ونص ولا اتنين جنيه جيت طلعتهم لقيتهم 2 ونص صحكنا جامد من تانى على روح الصعلكة اللى احنا فيها وروح الافلاس المرحة دية

شويتين زمايلانا هلو كله عمال يقول ايه يا رب عايزين نقبض النهاردة مش نافع خاااالص تأخير يوم واحد وكمان فيه يا عينى ناس معانا وراها اطفال ومسئوليات

شويتين لقنا زميلنا جه بيقول لزميل تانى

يا شيخ احمد معاك جنيه معلش مكنتش عامل حسابى انى هنزل بره وكدة النهاردة

حاضر يا فلان

طبعا احنا سامعين وعمالين نضحك من الموقف

هوا اينعم شعور مش حلو ان الواحد حاسس ان فيه حاجة مأثره وياه بس احنا ضاربنها صرمه وتحيا حياة الصعلكة والفول والطعمية

هاههههههههههههههههههه

وكمان اللى زاد الطين بله اننا حتى مش قادرين نجيب حتى اكل وجعانين وطبعا لو صرفنا الفلوس اللى ويانا الله اعلم بكرة ايه نظامه بس الحمد لله روحنا وأكلت ويا منى اكله هنا ومحشى بقى وحاجة معتبره

هاهههههههههههههههههههههههههه

بس

بجد شعور لذيذ اوووووى تبقى مثلا ماشى فى مكان فخم اوووووى وعمال تتفرج على حاجات اشكال والوان ومش معاك تجيب حاجة منهم وانت عمال تضحك وتهرج ولا كأن

مش بذمتكم تبقى تحيا حياة الصعلكة

هاههههههههههههههههههههههههههه

وبعدين ربنا بيسترها برضو

ومفيش احسن ان الواحد يقول ايييييييه

قول يا باسط

وكمان فيه حاجة

الواحد مش لازم يعيش حياته كلها على طول كدة واخد احيتاطة ومش ناقصة حاجة
وبيجيب كل اللى نفسه فيه
الحمد لله الواحد مش محاتج حاجة
بس

لازم نتعلم ونجرب كل حاجة وكل شعور

فيه وقت الواحد يبقى معاه بزيادة ويبقى مش ناقصة حاجة

طيب لما يصرف اكيد هيقل اللى وياك ويعيش حياة الصعلكة من تانى

واهو عشان نحس بشعور الناس التانية برضو بيكون شعورها ازاى

وكمان عشان نعمل توازن نفسى جوانا احنا

وحاجات تانية كتييييييير

هوا المفروض كمان ان يكون فيه توازن

يعنى لا نبسطها كل البسط ولا نخليها مزنقة اووى ونضيق على نفسنا
زى ما ربنا قال

والحمد لله مستورة برضو

وكل شئ عال العال

والايشه معدن

هاههههههههههههههههههههه

تحيا حياة الصعلكة والمفلسين
هاهههههههههههههههههههههههههههههه
وبعدين نقووووووول اييييييييييه
نقول يا باسط
:)



10 comments:

Anonymous said...

ههههههههههههههههههههههههههههههههه
حتى انتى يا لولتى
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
انا كنت فاكرانى لوحدى اللى كده
النهارده خرجنا انا واختى واحنا اصلا مفلسين
اخر 10 جنيه اخدتها منى صاحبتى ونسيت ترجعهالى
وهى دى كانت اللى حيلتى
فقولت لاختى ايييييييه:بقولك اييييه
انتى معاكى كام
راحت ضربتلى مبلغ كده..يا حسرتى..مبلغ على قدو
واحنا برضو مصرين نخرج
روحنا خرجنا واتمشينا لحد ما وصلنا لماك
وعمالين نبص على المينيو بتاعتهم..ارخص حاجه..ارخص من كده
لا دى مش نافعه
لحد ما استقرينا على حاجات بنت حلال كده
وربنا سترها معانا..ورجعنا
اختى بتقولى ايييييه:
متيجى نشرب حاجه ساقعه؟
انا:ميييييين؟ساقعه ايه؟ لا انا مليش نفس اشرب حاجه خالص خالص
:s

رحيق الحب said...

هاهههههههههه اما حتى موقف يا لؤلؤوة انما اييييييه
دية أخرت اللى ميسعش كلمه بابا يقولها
هاهههههههه وبعدين كمان عايزين تشربوا حاجة ساقعة واللهى اختك دية عسل تقريبا كان ممكن فعلا تشربوا بس كان الراجل هيشربها ليكو صح ده لو مفيش دفع هاههههههههه
يلا اهو لازم يا بنتى نجرب حبه كدة وحبه كدة من اياهم فى الحياة
وربنا يجعله عامل
والظاهر امبارح دعائك استجاب الحمد لله ربنا فرجها علينا النهاردة
مرسى لتشريفك لينا يا جميل فى مدوانتنا المتواضعة

الحلم الضائع والأمل البعيـــــــــــــــــــد said...

ايه لولا الاسراف ده كله القرش الابيض ينفع فى يوم 29
ههههههههه
دانا على كده ابقى مليونير
انا معرفش انزل من البيت غير وانا فى جيبى مبلغ يعنى ميقلش عن 500 جنيه اقل من كده ابقى حاسس انى ماشى منفض , جايز شغل المكتب وفى بيع وشراء وظروف بتحصل بتضطر الواحد انه يبقى معاه فلوس كتير ده حتى وانا مسافر لازم يبقى فيه فلوس فى جيبى وعايا االكارت بتاعى علشان لو اتزنقت على اي مكينة صرف واسحب
عموما انا ناوى اجرب مره الموضوع ده
اسيب الفلوس بتاعتى فى البيت وانزل من غير ولا مليم واشوف اللى هيحصل
هههههههههههه
مبروك على المدونة وخدى بالك من (والله)ـ

Anonymous said...

لوله
انا باحث عن حب
مبرووووووووووووووووووك المدونه بجد جميله جدا
وفقكى الله

warDaya said...

ههههههههههههههه
يانهار يالولا..
ايه ده؟
على فكره انا ماحستش انه شعور لذيذ...:)مش عارفه ليه
يمكن عشان انا عامله زي فتى الكهف...بس مش لدرجة 500 جنيه...بس بردو لازم يبقى معايا فلوس كتيره والكردت كارد بردو..
لأن بتحصل مواقف مش ولابد خااااااالص
وبجد بتعب جدا من الاحساس ده
هههههههههههههههه
انا فاكره زمان ايام الكليه ماكنتش بفطر الصبح في الكليه غير سكالوب بانيه او بوافر او هوت دوج اقل حاجه هههههههههههه عيال ضايعه...وكنت لما اسمع من واحد انه بيفطر في الشغل فول وطعميه استغرب اوي بجد...واقول ايه ده؟ازاي يعني فول وطعميه؟ههههههههههههه مش بقولك عيال ضايعه

ودلوقتي في الشغل...لو اشتريت بيبسي كان..بيقولوا عليا اغتنيت هههههههههه
والطعميه بقت شيء اساسي في حياتي هههههههههه
مش عشان حاجه غير عشان اكتشفت ان حياة زمان دي كانت منتهى الاستهبال
بس بردو ماينفعش امشي برا عتبة الشقه وانا مش معايا اللي يسندني..
وطول حياتي بسلف صحابي ههههههههه
ربنا مايحكم عليا بيوم ولا ايام من الايام العويصه دي :(بجد مجرد الاحتمال ده بخاف اوي..
لأني قبل الكليه كان اقصى مبلغ ممكن يدخل جيبي هو 5 جنيه وكنت ببقى فرحانه
وياما اتبهدلت وشوفت ايام كوبيا..
وياما ركبت اتوبيسات وبعد ماركبتها اشكتشفت انه خط غلط واضطريت اكمل فيه لغاية اخر الخط عشان مش معايا اركب حاجه لو نزلت منه
يلا ربنا يرزق الجميع ويبارك للكل
اسفه على الاطاله
سلاااااااااام

رحيق الحب said...

يا مرحب يا محمد كيفك يا ولد العم
اولا الله يبارك فيك
ثانيا : انت طبيعة شغلك بتحتم عليك انك تكون عامل حسابك فى مبلغ زى 500 او اكتر او اقل بشوية عشان نفترض عايز تشترى طابعة ولا اى حاجة تستخدم فى المكتب وكدة فا طبعا مينفعش تشيل وياك 50 مثلا
دية حاجة
حاجة تانية بالنسبة ليا بقى فى المعتاد اه بكون عامله حسابى بس بالمعقول برضو بكون عارفة رايحة فين وهتاج كام معايا وكدة يعنى
لكن فيه ايام كدة تيجى على الواحد آخر الشهر يبقى يا مولايا كما خلقتنى هاهههههههه وعادى الحياة بتمشى انا طبعا لولا انى عارفة اننا مش رايحين مكان ولا غيره كنت رجعت البيت اكرملى او بقى آخد من بابا ولا ماما ولا اخواتى كدة يعنى
عموما جرب كدة تنزل ومتكونش عامل حسابك اوى وابقى قولى نتيجة التجربة ايه
وهبقى آخد بالى حاضر من كلمه والله.....شفت آخدت بالى ازاى:)

رحيق الحب said...

باحث ازيك ايه المفاجاة دية
منور المدونه والله والله يبارك فيك عقبال ما نزورك فى مدونتك كدة ان شاء الله
واسعدنى مرورك

رحيق الحب said...

وردايا العسل
بصى يا قمر
اه الواحد يكون عامل حسابه اه وكل حاجة
بس لازم عارفة تحسى برضو وقت الشدة الواحد بيكون عامل ازاى اومال هيحس بالفرق ازاى لازم يجرب ده ويجرب ده
ده فى وجه نظرى المتواضعة يعنى وبتقولى كمان الواحد بتعرض لمواقف مش ولابد اه بس عادى يعنى يا سيتى متحمليش هم قولى انت بس يا جزر وهتلاقى الموضوع انحل ولا موقف محرج ولا حاجة وبعدين بصراحة اصلا انا غريبة حبتين يعنى فى عز نبقى راكبين رايحين شركة وراكبين مثلا مينى باص وقاعدين وكل حاجة بس المواصلة زحمه وخلاص بقى:( بس بمجرد ما ننزل بصراحة انا مش بيهمنى ممكن اقعد افرفش واضحك مع اصحابى واعلق على الناس الغريبة اللى كانت راكبه ولا كأن كان فيه حاجة...هاهههه عادى يعنى مديها صرمه
ولعلمك احلى ايام هيا بتكون ايام الكوبيا اللى بتقولى عليها وخصوصا لما الواحد يفتكرها وكدة
هاهههههههههه
يلا ربنا يكرم الناس كلها
وبعدين ايه موضوع آسفة على الاطاله دية ده انتىنورتى يا بنتى المدونه بس انتى ابقى تعالى عشان نشربك قزوزة
:)

3abdo me7tas said...

طيب كويس انا بقى عن نفسي فى المزرعة مش بيقبضو الا يوم 10 فى الشهر وده بقى عشان الراجل صاحب المزرعة يضمن ان اللى شغال فى المزرعة لو مشى من المزرعة يرجع تانى
المهم فيه حاجه انا حستها كده
انتى نبرة صوتك فيها بحه بسيطة اوى ممكن الواحد ميخدش باله منها
انا عارف سؤال بره الموضوع خالص

رحيق الحب said...

ايه ده ازاى بقى ده اسمه احكتار واستغلال للناس
وبعدين رسول الله قال اعطى الاجير حقه قبل ان يجف عرقه
لا حول الله يا رب مش عارفة الناس دية بتفكر ازاى يعنى

وبعدين حضرتك بتقول حاجة مش فاهمة بصراحة قصدك ايه
المهم فيه حاجه انا حستها كده
انتى نبرة صوتك فيها بحه بسيطة اوى ممكن الواحد ميخدش باله منها
انا عارف سؤال بره الموضوع خالص
هوا فعلا بره الموضوع