Monday, September 3, 2007

ليله زفافهم

عوده بعد الفاصل

هوا يمكن الفاصل طول شويتين تلاته بس معلش ظروف خارجة عن ارادتى بقالى فترة كبيرة عايزة اكتب حاجة بس مش عارفة جوايا حاجات عايزة اعبر عنها ومش قادرة مش عارفة ليه
مع ان الفترة الى فاتت واجهت مواقف كتير وكتير اثر فيا بس يمكن مكنتش مساعدة نفسى انى اكتب بس المهم ما علينا
عموما الفترة اللى فاتت هبقى اكتبلكو حصل فيها ايه بالتفصيل
بس دلوقت عايزة انزل حاجة كنت كاتباها من زمان من سنه تقريبا
الايام دية برضو بتزن عليا فكرة قصة تانية بس لسه مش متظبطة معايا شوية
اول ما هتظبط هنزلها طبعا هنا على طول
بس المهم القصة اللى عايزة انزلها حاليا
هيا بعنوان
ليله زفافهم
انا كنت منزلاها قبل كدة فى منتدايا الحبيب مجانين
الكلام ده كان السنه اللى فاتت
دلوقت عايزة احييها هنا على البلوج من تانى
ليله زفافهم

الليه ليست كأى ليلة فهى ليله زفافى الى حبيبى والبارحة كانت ليلة الحناء ويا لها من ليله...كانت ليلة اجتمع فيها الأهل والأصدقاء الذين هم أخوتى فى الله قمنا بما لم نقم به قبل ذلك من الأغانى والرقص وذكر انشايد دينية وآخر الليل انصرف الجميع مع الدعاء لنا بالتوفيق ودوام العشرة وأن يجمعنا الله فى خير وأن نكون لبعضنا البعض السكن والحب والمودة والرحمة.
ياآآآآآآآه والف آه كم انتظرنا هذة اللحظات بعد سنوات من الحب والأشتياق.... لم انم ليلتى بعد انصراف الاهل والاحباب وأخذنى التفكير ترى كيف ستكون ليلتى غدا......كيف سأبدو فيها .......هل ستكون ليله جميله.....كيف القى حبيبى داخل شقتنا لأول مرة وحدنا...الخ الخ.....اشياء كثيرة
المهم انى ظللت مستيقظة الى ان سمعت المؤذن ينادى لصلاة الفجر وكالعادة ايقظت حبيبى ليؤدى الصلاة عن طريق هاتفى الخاص او هو الذى ايقظنى او ايقظنا كلانا فى وقت واحد! ولا تسألونى كيف ذلك لأننا اجتمعنا على قلب رجل مؤمن واحد....
اتذكر يوم ان كان يداعبنى ويقول لى ساموت من اجلك فففزعت من ذلك وقلت له لا يا قلبى قلبى فداك فرد عليها فى لطف وهدوء لا يا حبيبتى بل قلبك فداء رسول الله عليه افضل الصلاوات واتم السلام.....يا آآآآآآآه يا ويلتى لقد اردت ان اثبت حبى لحبيبى ثم من من المسلمين روحه وقلبة ليست فداء للرسول الذى هو بابى وامى وبعد الرسول بالطبع افدى حبيبى الذى هو فلذة قلبى ونبضى الداخلى.....وقمت للصلاة قبل ان تسرقنى الذكريات ودعوت الله ان يبارك فى حبيبى ويحفظة من كل سوء وان يديم علينا حياتنا بالحب والخير والرحمة وانتهيت من صلاتى واذا بى اسمع نغمة حبيبى على هاتفى الخاص انه هو انه يريد ان يحدثنى فالرن قد طال لا اعرف لماذا جاءنى هاجس ان ربما حدث شئ.
ضغطت على الزر وقالت: سلامو عليكم أأنت بخير يا حبيبى
جاء صوتة يضحك عبر الهاتف كالعادة نعم يا حبيبتى .....انا بخير وماذا تريدين ان يكون حالى وانتى معى......هل صليتى الفجر؟
قالت: نعم يا حبيبى
قال: بارك الله فيكى وبارك لنا فى حياتنا المقبلة
قالت: وانت ايضا يا حبيبى
قال: ترى كيف كانت ليلتك امس
قالت: لم انم طوال الليل وخفت ان تفوتنى الصلاة فظللت مستيقظة حتى نصلى معا
قال: ستكون آخر مرة توقظينى وانتى بعيدة عنى......لأنكى ستكونين بجانبى داخل احضانى
ضحكت خجلا وقد احمر وجها ....
قال: نعم يا حبيبتى كم انتظرت وحلمت بذلك اليوم الذى آخذك داخل احضانىكى تسمعى دقات قلبى وهى تنطق باسمك
قالت: وانا ايضا يا حبيبى كم انتظرت أن آخذك بين احضانى وكأنك طفل جئت به من داخل احشائى
لحظة صمت عابرة على الطرفين ثم قال:احبك يا عمرى
قالت: احبك يا حبيبى الى آخر العمر
هيا يا حبيبتى لكى تنامى بالف خير وسعادة فاليوم شاق هيا يا قلبى تصبحين على خير
وانت من اهل الخير
لا اله الا الله
محمد رسول الله
واغلقوا الهواتف مع بعضها البعض واسندت راسها الى مخدتها فى سعادة ومرح لا توصف تتذكر سريعا ما قد مضى .........تذكرت يوم ان كانت تنتظر رنتة عندما يعود الى بيتة بعد عمل يوم شاق واذا غالبها النوم فلا تستطيع ان تنام ليلتها حتى تطمئن عليه وتظل تغفو وتستيقظ كل نصف ساعة وتنظر فى هاتفها لتطمئن هل حبيبها عاد ام لا وعندما تطمئن تنام هى فى سبات عميق......ويوم ان عادت متاخرة الى منزلها عن الميعاد الذى حدده هو ظل قلقا وقد ظل يطمئن عليها عبر الهاتف الى ان طمانتة انها عادت بسلام الى منزلها بالرغم انه كان متعب فى ذلك اليوم ويريد ان يستريح ومن ايت تاتى له الراحة وقلبه غير مطمئن........ويوم ان كان يحادثها على هاتفها الخاص يطمئن عليها وقبل ان يغلقا فى نفس الوقت قالا كلمة بحبك.......
يا آآآآه هناك الكثير والكثير لا يكفى لذكره فى لحظات بل تحتاج الى شهور وسنين كى نحكية لكل من يقول ان الحب سراب.
استكانت نفسها بعض الشئ والتعب يسيطر عليها فنظرت الى السماء وقالت ( ايتها السماء اشهدى على حبى وبحق ربك احفظى لى حبيبى ) وجاءها صوت الكروان يغرد ويقول الملك لك لك.......حقا فنحن جمعيا مللك للذى خلقنا....
واستيقظت فى الصباح وذهبت ترتب فى هدوء ماذا ستفعل واستيقظ هو وظل يطمئن على ملابسة وترتيب اموره ثم أخذ دش هادئ يهدئ من توتره وجاء ميعاد الفرح وتسلمها من والدها وقبلها فى جبينها وقال لها فى صوت كالهمس بحبك
وقضوا ليلة حافلة فالأهل والأصدقاء والاخوات.......الكل يباركون قصتهم وفرحين اشد الفرحة لجمعهم فى بيت واحد.وانتهى الحفل سريعا وركبا السيارة واتجهو الى عشهم الجميل والسيارات من خلفهم تصدى صفيرا لتزفهم الى بيتهم
ووصلوا الى مقرهم وودعوا الأهل والأحباب وصعدوا درجات السلم فى تأن لكنها لم تدم فقد حملها بين ذراعية وصعد بها مسرعا ودخلوا عشهم الهادئ وانزلها برفق ونظر اليها طويلا وقال لها بارك الله فيكى
قالت: وانت ايضا بارك الله لى فيك
قال: احبك يا قلبى
لكن لم تنطق هى فقد اخذها بين احضانة وقبلها وارتدا ملابسهم واستعدوا للصلاة فسيصلى بها العشاء فى جماعة ثم بعد ذلك سيصلوا ركعتين لله لتسود السكينة والاطمئنان فى النفس........
وقفوا وقفة مهيبة للصلاة بنفس راضية وقلب محب وقرأ ف الركعة الاولى
"احل لكم ليله الصيام الرفث الى نسائكم هن لباس لكم وانتم لباس لهن علم الله أنكم كنتم تختانون انفسكم فتاب عليكم وعفا عنكم فالان باشروهن وابتغوا ما كتب الله لكم وكلوا واشربوا حتى يتبين لكم الخيط الأبيض من الخيط الأسود من الفجر ثم أتموا الصيام الى الليل ولا تباشروهن وأنتم عاكفون فى المساجد تلك حدود الله فلا تقربوها كذلك يبين الله آيتيه للناس لعلهم يتقون" صدق الله العظيم
ثم فى الركعة الثانية
"
والذين أمنو وعملو الصالحات سندخلهم جنات تجرى من تحتها الانهار خالدين فيها ابدا وعدالله حقا ومن اصدق من الله قيلا . ليس بامانيكم ولا امانى اهل الكتاب من يعمل سوءا يجز به ولا يجد له من دون الله وليا ولا نصيرا ومن يعمل من الصالحات من ذكر او انثى وهو مؤمن فاولئك يدخلون الجنة ولا يظلمون نقيرا" صدق الله العظيم
وانتهو من صلاتهم وجئ باللحظة اللى سيأوا فيها الى الفراش واتجه اليها واخذها بين احضانة لكى تستكين وساعدها الى الجلوس فى الفراش والاستعداد للنوم وجاء بجانبها وهمس فى اذنيها لقد انتظرت تلك الليه طويلا
قالت له فى حب وارتباك وانا ايضا يا حبيبى.......
واخذها برفق بين ذراعية واحتضنها بقوة والدموع تزرف من عيونهم زرفا وناما ليلتهم فى سعادة وقبل ان يخلد للنوم وهى بينن احضانة قالت له كما تعودنا فى محادثتنا سأقول شيئا ثم نخلد فى النوم ونطقا فى نفس اللحظة .........بــــــــحــــــــــبك يــــــــــا عــــــــــمـــــرى

9 comments:

gohayna said...

الله عليكي يا بنتي

تسلم ايدك والله

انتي يا بنتي رهيبه وربنا

والله برنا يسلم عمرك

بجد عجبتني اوي

واحساسها حلو


وكلامك جميل
ومشاعرك صافيه وهاديه ومنظمه


تسلم ايدك بجد

انتي تجنني والله

وسعيده اني عرفت مدونتك

وعلي فكره اسمها حلو اوي

واهيا احلي وصاحبتها احلي كمان

تحياتي يا قمر

كل سنه وانتي طيبه

Heba Al_Menshawy said...

الله الله الله عليكي يا هاااااااااااالة بجد الله عليكي
انتي راااااااائعة وبتكتبي باسلوب جميل اوي اوي وباحساس هايل

عارفة انا داخلة المدونة ومش عارفة انها بتاعتك .. حتى ردودي عليكي في المدونة عندي على اساس اني معرفكيش بس انبسطت اوي لما دخلت ولقيتها مدونتك وفي نفس الوقت استمتعت اوي اوي بالبوست دا
فعلا هايلة
:)

رحيق الحب said...

جهينه:
اهلا بيكى يا قمر فى البلوج منورة والله وسعيدة بزرياتك دية ليا وسعيدة بمعرفة مدونتك ايضا
والحمد لله ان القصة عجبتك وربنا يكرمك على كلامك الرقيق ده
وكل سنه وانتى بالف خير وصحة وسلامه يا رب

رحيق الحب said...

هبه:
ازيك يا قمر عامله ايه
انا مبسوطة بتشريفك ليا المدونه وبعدين ايه يا سيتى الكلام الجامد ده مش للدرجة دية يعنى والحمد لله انه عجبتك القصة. منورة البلوج يا قمر

3abdo me7tas said...

ياااااااااااه عليكي
انا عراف انى جيت متأخر بس والله مكنش قصدى
المهم
القصة روعة روعة روعة روعة
بجد جميلة جدا
انا تقريبا قريت قصة شبيه بالقصة دى
بس بصراحة قصتك احلى بكتير اوى اوى من اللى انا قريتها
جزاك الله كل خير يا رب
بجد انا نفسي اقرى ليكي قصة تانية يا ريت أشوفها قريب بقى
وكل سنه وانتى طيبة

ورمضان كريم

رحيق الحب said...

عبدو محتاس:
يا سيدى ولا متاخر ولا حاجة بتيجى انت دايما فى الوقت المناسب :) وربنا يكرمك يا رب والحمد لله ان القصة عجبتك
ان شاء الله ربنا يسهلها وانزل واحدة تانية بس ادعولى بس ربنا يسهلها واعرف اظبطها
:)
ورمضــــــان كــــــــريــــــم
الـــــله اكــــــــــرم

Amr said...

That is a really nice story, keep going to write more of such stories :)

Dr.Diamond86 said...

جميله جدا فكرة القصة
ربنا يوفقك
واقري كتير بردة علشان الاسلوب يتطور كمان

رحيق الحب said...

عمرو
اولا مرسى على تعليقكك وان شاء الله اواصل ومرسى على مروروك


دكتور دايموند
مرسى على مرورك الكريم ده وفعلا انا محتاجة اقرا كتير جدا عشان اسلوبى يتحسن بس ربنا يقدرنى واوصل عشان الموضوع ده عايز وقت جامد وتركيز فا الله المستعان مرسى على نصيحتك