Thursday, September 13, 2007

رمضـــــــــــــــان كريـــــــــــــم

بسم الله الرحمن الرحيم
سبحان الله
زى ما تكون الايام بتجرى بسرعة
زى الايام دية السنه اللى فاتت ياااااااااااااه
بجد كان رمضان جميل جدااااااا كان احلى رمضان مر عليا
زى الايام دية كنا بنشارك وكنا مجموعة فى جمعية كلنا متجمعين فى حب الله وحب الخير
كنا عاملين مائدة رحمن
كنا مقسمين نفسنا كل واحد يوم او يومين حسب عشان الاشراف على الافطار للصائمين
بجد كانت ايام جميله
كنت انا وناس تانية متجمعين مع بعضنا كنا نصلى سويا
سبحان الله الايام بتعدى بسرعة
بس السنه دية زى ما يكون حاسة بيه باحساس غريب
انا بتصل بالناس عشان اقولهم كل سنه وهما طيبين كانى بعيد عليهم
كأن رمضان فى اول ايامه عيد وكل يوم فيه عيد
بس ده مش كأن ده كدة فعلا
سبحانه
ان شاء الله يكون رمضان احلى واحلى ويكون احلى فى كل مرة عن اللى قبلها
وان شاء الرحمن نواصل
وبجد نفسى اتغير فى رمضان ده للافضل
يـــــــــــــــــارب ساعــــــــــــــــــــــدنى
ادعولى بقى
وربنا يتقبل منا ان شاء الله صالح اعمالنا يا رب

32 comments:

admin said...

رمضان كريم
سلام

رحيق الحب said...

الله أكرم

kafrawy said...

اول مرة ليا هنا

كل سنة وانت طيبة

ورمضااااااااااااااااااان

كرييييييييييييييم

رحيق الحب said...

اهلا بيك فى مدونتى يا مرحبا
وانت طيب
والله اكرم

Desert cat said...

لظاهر ان فى بينا حاجات مشتركة
اصل نفس اللى بتحكيه ده كنت باعمله وانا فى رساله
وبقالى فترة كبيرة مش شوفت حد منهم
بس انا قابلت واحده منهم النهارده فى المسجد واحنا بنصلى التراويح
احنا الاتنين كنا مبسوطين قوى اننا شوفنا بعض
بس مش رغينا اصل ده مسجد وكمان رايحين نصلى
وبعد الصلاه ما خلصت ببص عليها
لاقيت نفسى توهت فى وسط الحريمات
ربنا يزيد عدد المسلمين والمسلمات والله كنت حاسه انى فرحانه اوى بالرغم من انهم زنقونى ورحت وقفت فى ركن بعيد على ما المسجد فضى علشان اعرف اخرج
ومش قابلت البونية اللى كانت معايا فى رسالة
يلا يمكن اقابلها تانى
كل سنة وانتى بالف خير

AL-7awy said...

رمضان ده شهر كله بركه

وبط وفراخ ومكونات ومحشيات وهيصه

ووحوى ياوحى وكل سنه وانتى طيبه

رحيق الحب said...

قطة الصحراء:
الظاهر كدة يا بنتى يمكن نطلع نعرف بعض ولا حاجة.:) انتى مشتركة فى انهو فرع لرسالة انا مشتركة برضو فى راسلة بس فرع المهندسين بس بصراحة بقالى كتير مرحتش وعايزة ونفسى فعلا اروح رمضان ده بس الجمعية اللى بتكلم عليها كانت حاجة تانية غير رسالة.
بس عموما ان شاء الله ربنا يوفقنا كلنا ان شاء الله وتشوفى صحبتك تانى وتفتكروا ايام قبل كدة من تانى يمكن تساعدوا وتشجعوا بعض على حاجة خير
ربنا معانا كلنا ان شاء الله
نورتى البلوج يا قمر

رحيق الحب said...

not like any other:
انت باين عليك مش بتشوف الحاجات دية الا فى رمضان بس ولا ايه.:)
عموما رمضان مش اكل وبط ووز وبس لأ كل ده مش مهم اد ما هو شهر التراحم والموده بين الناس
شهر بنتصالح فيه مع ربنا بنطلب منه انه يغفر لينا ذنوبنا وحاجات تانية كتير
ربنا يجعلنا من المرضى عنهم ان شاء الله ويساعدنا على الخير دايما
وكل سنة وانت الى ربك طائع وقريب منه
ورمضان كريم

حياة الأحلام said...

السلام عليكم
أولا نورتى مدونتى بزيارتك

ورمضان كريم وكل سنه والكل بألف خير ياااارب وكلنا الى الله أقرب

تعرفى بجد والله العظيم أنى حسيت نفس الأحساس اللى بتقوليه ده

أحساس السنه دى بفرحه غير عاديه كأنه عيد من قبل رمضان بيوم سبحان الله انا كنت فاكره انى لوحدى كده

يارب رمضان أجمل وأجمل

وكلنا نعبد ربنا كما لم نعبده من قبل

تحياتى

حياة الأحلام said...
This comment has been removed by a blog administrator.
رحيق الحب said...

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاتو
الله يخليكى يا حياه وسعدت بزيارتك ليا
وكل سنة وانتى طيبة ورمضان كريم يا قمر
بجد انا كمان فرحانه ان الاحساس ده مش عندى بس عند ناس كتير سبحان الله ربنا
يديم علينا يا رب
وربنا يساعدنا على عبادته كما لم نعبده من قبل
ورمضـــــــــــان كريــــــــــم

مروة عوض said...

اه فعلا يا هالة كانت ايام جميلة انا استمتعت بجد بيها
يارب الايام الجاية تكون اجمل
وان شاء الله هتبقى احسن في رمضان لأن انتى اساسا جميلة من جواكي
رمضان كريم

رحيق الحب said...

مروة
نورتى البلوج يا قمر
فاكرة الايام دية يا مروة ربنا يجمعنا تانى يا مروة ويجعل كل ايامنا خير يا رب
وان شاء الله كلنا نبقى بخير فى رمضان وربنا يتقبل منا يا رب
وربنا يكرمك يا رب ويوفقكك انتى تستاهلى كل خير يا قمر

3abdo me7tas said...

هالة

اولا كل سنه وانتى طيبه ورمضان كريم

انا بقى من زمان اوى مش حسيت برمضان السنه اللى فاتت كنت فى المزرعة والسنه اللى قبلها كنت فى الجيش واللى قبلها ممكن اكون حسيت بطعمه شوية
صدقينى انا بحاول احس بيه الأيام دى بس مش عراف مش زى الاول
انا عايز اعرف كل ما الواحد بيكبر كل ما احساسة برمضان بيقل
ليه
انا عايز اعرف السبب
هل من مجيب
جزاك الله كل خير يا رب
وربنا يكرمك يا رب
وكل سنه وانتى طيبه

رحيق الحب said...

وانت طيب يا محمد
بس تصدق ردك هزنى اوى بجد
انك مش حاسس برمضان دية جامدة اوى
بص يا محمد بغض النظر انك كنت فى الجيش او فى المزرعة او مهاجر او كدة رمضان هوا رمضان فى كل وقت وحين
دية حاجة
حاجة تانية ان السن والعمر مالوش علاقة يا محمد ده بالعكس كل ما الواحد بيكبر المفروض بيهتدى وبيقرب من ربنا اكتر واكتر وبيكون على نور اكتر
عارف ليه عشان كل ما بتكبر بتتامل الدنيا من حواليك كل مدى بتعرف حاجات اكتر واكتر وكل ده بيزيد قوة ايمانك وصلتك بربنا
عايز تحس برمضان حقيقى انسى كل همومك وجه نفسك لربنا نقى نفسك من جواك خليك صافى لا مضايق من حد ولا شايل من حد حب كل الناس وسامح كل اللى عملوا فيك حاجة وحشة ولو من وجهه نظرك
كدة يعنى والله المستعان
انت ممكن تكون من جواك تعبان مش متظبط عشان كدة مش حاسس بفرحة الحاجات اللى حواليك
يا رب اكون عرفت اجاوبك
وكل سنة وانت طيب
ورمضــــــــان كريــــــــــــــم
:)

عصفور بلا أجنحة said...

كل سنة وانت بالف خير انا جيت اقول كدة بس

رحيق الحب said...

وانتى بالف خير وسلامة يا رب
سعدت بزيارتك ليا
ورمضـــــان كريـــــم

ياسر مدني ...دينامو الإخوان said...

أدعوكم للمشاركه في فوازير رمضان اليوميه
عباره عن خلق وصحابي بطريقه شعريه للشاعر وليد الرفشي
وكل ليله سؤال ممكن تجاوبوا عليه خلال عشر أيام

يعني ممكن تلحقوا الفوازير اللي فاتتكوا

Tamer Nabil Moussa said...

كل سنة واانتى طيبة


رمضان كريم


تقبل الله منك صالح الاعمال

خضرتك من قويسنا

اصل ليا واحد صحبى من عائلة شبايك منها

تحياتى

Eman Eltaher said...

ف البداية رمضان كريم يارب عليك و على كل المسلمين يعيده ربنا بكل الخير و اليمن و البركات
و يزيدنا ايمان فيه و يكون شهر التوبة و المغفرة

ثانيا انا بجد عايزة أقولك ان كلامك بخصوص البوست بتاعى عجبنى اوى و بجد انا حبيتك من كلامك و انا بجد يسعدنى نكون اصحاب بعد كده

و اسم هالة بيفكرنى بالقمر
و بحب الاسم ده اوى برضه


تحياتى ليكى

Ma7moud So3ody said...

يا رب ثبتنا بعد رمضان
بجد كلمات قويه جدا
انا احسست بها
لأني اتمنى ذلك
واتمنى ايضا ان يكون الدهر كله رمضان
و تكون قلوبنا دائما رمضانيه
فليدع كل منا لغيره
و رمضان كريم

gohayna said...

رمضان كريم يا قمر

ويارب السنه الي جايه تبقي محققه كل ماتتمنيه وتحلمي بيه

وتبقي متهنيه وسعيده لللابد يارب ياجميله

ربنا يتقبل طاعتك وعبادتك يارب العالمين

تحياتي ليكي يا جميله

dr.Roufy said...

كل سنة وانتي طيبة يا قمر

رمضااااااان كريم

د- حندولة said...

كل سنة وانتي طيبة
وإن شاء الله يكون رمضان جميل عليكي وعلى الناس كلها
وربنا يتقبل مننا ومنك إن شاء الله

KIMOOOZ said...

كل سنه و انت طيبه
انا أول مره اخش مدونتك
و أعترف انى مش داخل اعلق
لكن انا بس بحاول اعمل شبكه علاقات تدوينيه
لو كان يصلح تسميتها كذلك
لكن اكيد هعلق عندك كتير بعد كده

3abdo me7tas said...

ازيك يا هالى وايه اخبارك انا كل يوم بخش عندك اقول فيه بوست جديد بقى والقصة اللى هالة وعدتنى بيها ومرة واحده أتصدم ومش ألاقى حاجه قلت لا بقى لازم أكتب وأشتكى
فين البوست الجديد يا ست هالة انا مليش دعوه انا عايز البوست بجد
وعلى فكرة انا كنت بكتب البوست الجديد بتاعى قلت اعدى على شوية مدونات كده اشوف اخبارهم وانتى كنتى واحده منهم
المهم انا مستنى البوست الجديد بتاعك
وان شاء الله انا عامل بوست هيدمر الدنيا
هههههههههههههههه
لا هيدمر ولا حاجه بس بحاول أشجع نفسي
بجد البوست بتاعى الجديد هيبقى فيه تغييير كبير اوى ليا
ربنا يستر بقى ويعجبك ويعجب كل اللى يقراه
مستنى البوست اهو
ها
ايه
لسه مشوفتش حاجه
انا مستنى اهو مش همشى
هستنى كتير ولا حاجه
طيب طيب أنا همشى وأجيلك تانى بقى
رمضان كريم
وطمنينا عليكي بقى
;)

ياسر مدني ...دينامو الإخوان said...

أدعوكم لإبداء الرأي في فوازير رمضان الشعريه(خلق وصحابي)للشاعر وليد الرفشي
ولا تنسوا
1-المشاركه
2-إبداء الرأي
3-مقترحات

رحيق الحب said...

ياسر مدنى
اسعدتنى بزيارتك وان شاء الله نزور مدونتك ونشارك فى الفوازير ورمضان كريم
...............

تامر نبيل
وانت بالصحة والسلامة يا تامر
وحضرتى مش من قويسنا اصل العيلة مش متمركزة فى حاجة واحدة لأ متشعبة
:)

رحيق الحب said...

ايمان
يا عسل نورتى البلوج وكمان يسعدنى اننا نكون اصحاب بجد انا حسيت اننا قريبين من بعض
ومرسى على كلامك الحلو ده يا قمر ربنا يسعدك يا رب ويكرمك ورمضان كريم
.............................
دكتور محمود
ان شاء الله يا دكتور ربنا يثبتنا على الايمان يا رب واكيد كلنا بندعى لبعضنا ربنا يكرم امه الاسلام يا رب

رحيق الحب said...

جهينه
ربنا يكرمك يا رب ويحقق لكل الناس امانيهم يا رب
وكل سنه وانتى بخير وكل اللى تحبيهم يا رب
.............................
دكتور روفى
نورتى البلوج ورمضان كريم

رحيق الحب said...

دكتور حندولة
كل سنة وانت طيب ومضان كريم علينا وعلى امه الاسلام يا رب
.........................
كيموز
اسعدنى مرورك وان شاء الله تكرر الزيارة تانى
وكل سنة وانت طيب

رحيق الحب said...

عبدو محتاس
ازيك يا محمد معلش غبت شوية بس غصبن عنى كان عندى ظروف يلا الحمد لله على كل شئ ربنا يسهل اعرف انزل حاجة قريب لأن نوعا ما فى مود لسه مش متظبط وكمان رمضان وقته ضيق مبقتش اقعد على النت الا قليل جداااااااا
بس اكيد هاجى ازور المدونه عشان اقرا الحاجات المفاجأت الجديدة دية;)وشغل البوست الجديد وكدة بس ان شاء الله يبقى حلو وجامد كالعاده :)
ربنا يكرمك يا رب