Tuesday, December 4, 2007

من قلب المجتمع


لم اكن اعلم ان طفولتى ستكون بائسة بهذا الشكل

وجدت نفسى شريدا وسط الزحام

اسير على بعد خطوات من امى لعلنى اتوصل لشئ اتوصل لحقيقتى

انظر الى ملابسى الرثه وانظر الى من هم فى مثل اعمارى اخجل لحالى انزوى بعيد عن اعين الناس والبشر

اتطلع فى فضول الى ما وراء السور

ما كل هذا السور الذى لا اعرف بدايته من نهايته

احاول ان اصبو اقف على اى شئ يجعلنى ارى اكثر مما ارى من ما بين الحديد

سئمت من كل هذا ما كنت افرح به بدأت احزن له

نعم

زحام ....زحام ما كل هذا ومل كل هذة الاعداد الغفيرة اللى تسير

ومن هؤلاء السائرين انهم يشبهونى الى حد ما فى نفس حالى

يا الله

لا من الافضل لى ان انزل واعود كما كنت تطلعت الى بعييييييييد

رأيت من احبه وانتظرة

جريت ورائه كالمخبول

افعل حركات وكأننى مجذوب

اصرخ فى وسط الزحام اقول كلام لا يفهمه احد فأنا صغير لااستطيع الكلام مثلما يفعل الكبار

وعدت من جديد اختلط وسط الزحام


........................
من قلب طفل معذب بائس


انا كتبت الكلام ده كتعبير عن حاله طفل محروم من حاجات كتيرة وفيه زيه كتير

اللى خلانى اكتب ده كمان منظر طفل شوفته فى ميدان التحرير

بجد منظر يخلى الواحد يرثى له

وخصوصا ان الطفل كمان عمره لا يتعدى عامان مثلا او اكثر بقليل

كان منظرة وهوا بيشب على حجر مكسور على الارض عشان يبص ومن فوق السور بجد منظر شدنى اوى وخصوصا انه بيحاول على اد صغر سنه

فضلت باصه ليه ومركزة عليه بتابع حركاته

لحد ما لقيته بص مرة واحدة تقريبا شاف حد لقيته بيجرى عليه وكانه وجد ضالته واختفى حاولت اعرف مين ده اللى جرى عليه بشكل هيستيرى وقعد عمل حركات كدة بشكل لا ارادى

المهم اختفى وسط الزحام

شويتين وجه ولد اكبر بشوية بجد كان منظره صعب جداااااااااا كان بيتجول بيبع مناديل بس بجد لو بصيت ليه جسمك كله يقشعر

انا عايزة اعرف فين دور الدولة لمثل هؤلاء

بجد الاطفال دول لو الدولة مرعاتهمش فى البداية بجد ممكن لا قدر الله تحصل مصيبه من التشرد والتسول اللى بيكونوا فيه الاطفال دول
ربنا يحمى اولاد بلادنا واطفالها وكل شعبها يا رب
اللهم آمين
بس لازم نتحرك
لاززززززززززززززززززززززززززززززم



35 comments:

Anonymous said...

I LIKE IT A LOT

رحيق الحب said...

اهلا وسهلا بحضرتك فى مدونتى

no chance said...

ازيك اول مرة ادخل مدونتك
هى حلوة وانا اصلا بحب اعلق فى المدونات اللى مش فيها تعليقات كتير بتكون حلوة بس مش ناس كتير بتدخلها
اعللق بقى ممكن؟اوك

هو الكلمتين اللى فى الاول حلوين اوى وعجبونى وكلهم احاسيس
وفى النص انتى قلتى كلام عظيم علشان حاجتين اولا لانه فعلا كويس ثانيا لانه قريب من نص الصغيران بتاع الثانوى النص دة عظيمم اوى وان بقرا كلامك حسيت انه جزء مننه انتى اكيد مش قصدك تسرقى الرافعى علشان كدة بحييييييييييييييييييييييييييكى بشدة بجد
ثالثا دور الدولة انا مش عارف انتى قصدك الدور الارضى ولا الاول ولا التانى حددى بالظبط
خااااااااااااالص تحياتى

رحيق الحب said...

اولا اهلا وسهلا بيك فى مدونتى ومرحبا بيك باول زيارة ليك يا ريت متبقاش آخر زيارة
:)
ثانيا بشكرك على تعليقك الجميل ده بس عايزة افهمك حاجة اولا انا كاتبه الكلام ده من وجدانى وخيالى
كونه انك تشبه الكلام ده بنص عظيم كان ايايم ثانوى بجد مش عارفه اقولك ايه عاجزة عن الشكر مع ان اكيد هيكون فيه اختلاف لتواضع اسلوبى
وعموما انا الحمد لله مش فى حاجة انى اسرق نص او قصة لسبب بسيط مدام وجدانا واحساسينا مازالت بتنبض وعقلنا مازال يرتوى من نبع الحياة اذا هتلاقى كلام كتيييير بيتبلور فى صورة كلام
وحاجة تانية ممكن حالات بتتشابه فيها المواقف او الروايات او القصص ودية فعلا بتحصل ومعايا ممكن مثلا تكون بتفكر فى حاجة تكتبها او فى فكرة مثلا وبالصدفة البحبته تقرا مثلا فى مدونه ما او فى رواية تكون ماسكها او فى جريدة نفس الفكرة اللى كانت بتراودك عارف ليه ده بقى بيحصل لأننا بشر ووراد جدا اننا نتشابه فى افكارنا وفيه بعض الناس ممكن تتشابه فى التعبير عن احساسيها او مشاعرها تجاة افكار معينه
حكاية بقى دور الدولة.اعتقد انه واضح مفروض الدولة تعمل ايه والمفروض انهم بيقال انها بتتحرك وفيه دور رعاية ايه وماما سوزان بتعمل ايه بس كل ده سورى فى اللفظ مالوش اى لازمه دية مجرد دعاية والدليل اظن انه ملموس قدامنا وشايفنه بعيونا
والا لو فعلا دور الدولة شغال مكناش نشوف اطفال زى اللى احنا بنشوفهم دول حرام عليهم انهم يقتلوا البراءة والطفولة فيهم بجد حرام

a Dreamer with feet on the Floor said...

dear...the problem is getting worse..as those thieves who run this cuntry ,,have made all people Por ..all social categories now r Suffering..
and as long as people do not do what they R supposed 2 do...we all will pay ..4 what U told about..
Best regardes

no chance said...

يا ست الكل انا مش قصدى والله انك سارقة للنص خالص وانامقدرش اقول لحد زييك كدة انا كنت بهزر معاكى بس يا ريت متكونيش زعلتى من هزارى الرخم وانا متاكد انه تشابه مش اكتر
خاااااااااااالص اسفى

رحيق الحب said...

dear a dreamer with feet....
Yes, I know that talk is true there are many thieves in our country Msitorn eat out of benevolence not bother those who are suffering from hard-working poor
Thank you very much for your participation

رحيق الحب said...

no chance:
ماشى يا سيدى عموما ربنا ما يجيب زعل
عموما تقبلت اعتذارك
شرفت البلوج

Desha said...

انا متشكر علي جدا علي تعليق الي عندي وابتمنا نكون صحاب وشكل المدومه بتاعتك جميله انا اسمي مصطفي بس صحابي بينادويني بديشا انا متشكر جدا

Desert cat said...

والله حاجه تحرق القلب
انا بشوف اطفال فى عمر الزهور بتنضف عربيات وواقفه فى الاشارات ومتبهدلة
الدولة مش فاضية لدول يا هاله
ماما سوزان اللى بترعى الطفولة والامومة مش طفولة الغلابة لاء طفولة ولاد الوزراء
الدولة فاضية لاطفال المدارس الاجنبية
هما دول اللى بيكبروا ارصدة المسؤلين فى البنوك
يبقا تبص ليه لاطفال الشوارع
وجعتينى يا هاله
تحياتى

dr.Roufy said...

فعلا اكتر حاجة بتألمني هي منظر الولاد دول
بيوجعوا قلبي من جوا..والمشكلة انهم بالملايين يعني فعلا الدولة لازم تتدخل
بوست جميل
:)

Anonymous said...

اولا كل سنة وانتى طيبة بمناسبة العيد وثانيا المدونة بتاعتك حلوة اوى وثالثا شكرا على متابعتك لمدونتى مبروك مرة تانية

مصطفى فتحي said...

سلام عليكم
قلمك مميز وكتاباتك رائعة
لماذا لم تفكري ان تشاركي معنا في تحرير مجلة كلمتنا؟
اذا كان لديك رغبة في الكتابة معنا راسلينا
شكرا

Rain man said...

- إذا ذهب الفقر إلى بلد قال له الكفر: خذني معك -‏

* أبو ذر الغفاري‏

......................


تحياتى لاحساسك المرهف

هى اول زيارة لى لمدونتك

لكن يبدو انها ستتكرر كثيرا

رحيق الحب said...

ديشا:
نورتنى بمرورك اهلا بيك فى مدونتى ومنتظرين منك الجديد بقى فى مدونتك

قطة الصحراء:
ازيك يا قمر اخبارك ايه انتى فعلا كلامك صح الاهتمام كله بيكون باولاد الطبقة اللى فوق لكن الغلابه يادوب ياخدوا منهم عينه كدة على الوش لزوم الدعاية عشان يبانوا قدام الناس انهم فعلا بيعملوا على رعاية الاطفال الغلابة دول
حسبى الله ونعم الوكيل بجد

رحيق الحب said...

دكتورة روفى:
مرسى يا جميل على مرورك واحساسك المرهف نورتى مدونتى يا قمر

فتاه المطر:
اولا: اهلا بيكى فى المدونه يا قمر
ثانيا وانتى طيبة يا جميل وبالف صحة وسلامة يا رب ونكون متجمعين كلنا على عرفات ان شاء الله
ثالثا: لا شكر على واجب بصراحة مدونتك حلوة ومن المدونات اللى بتشدنى
دومتى بكل الحب والود

رحيق الحب said...

مصصطفى فتحى
اولا وعليكم السلام ورحمه الله وبركاتو عشان لازم الاول نرد التحيه :)
ثانيا: اهلا بيكى فى مدونتى يا رب متكونش آخر زيارة
ثالثا بجد مش عارفه اقولك ايه على كلامك ده بجد عاجزة عن الشكر وكمان كلامك آدنى امل من جديد بجد يا ريت فعلا اتواصل وياكو فى مجلة جميلة جدا زى كلمتنا واكون منضمه مع الجوب بتاعكو اللى كله حماس ونشاط ان شاء الله فى اقرب وقت هتصل بيكو عشان اعرف ايه النظام او على الايميل لو ينفع
اشكرك مرة تانية على تشجيعك وزيارتك

رحيق الحب said...

ران مان:
اهلا وسهلا بيك فى اول زيارة وان شاء الله متكونش آخر زيارة
:)
وعجبتنى اوى المقولة دية
إذا ذهب الفقر إلى بلد قال له الكفر: خذني معك -‏

* أبو ذر الغفاري‏

اشكرك على اضافتك الجميلة دية
وعلى تعليقك

Anonymous said...

هذه طفولتي
اعلم انني لم اسقط على الارض
ولم يحاول احدهم حرماني من شيء مادي
لكني افتقدك يا رياح الحرية ويا شمس الحرية ..في نفسي حاجه لأشم هواء القدس دون حواجز
تذوقت معنى ان احرم من الذهاب للمدرسه
وتذوقت ساعات الانتظار على الحواجز والمعابر
واعلم ان رصاصة ما قد هشمت قلب قريبي
واعلم ان القضبان تأسر شعبي
حرمت من طفولتي لكني عشتها رغم انوف الغاصبين بين رصاصة وبندقية وشجر الزيتون

مدونة رائعة
سأكون من زبائنها ان شاء الله

رحيق الحب said...

ميتو:
اهلا بيك فى مدونتى وتعليقكك وكلامك بجد جميل جدا انا دخلت البولج عندك وعجبنى بجد كتابتك ربنا يكرمك ويوفقك ان شاء الله
اشكرك على زيارتك

نبضات said...

رحيق الحب ....اممممممممممم اسم جميل
ومعبر عن الشخصيه التى استمتعت بالحس المرهف بتاعها عند تصفحى لمدونتك

معلشى انا مش حعلق على البوست الاخير اليوم عشان مشغوله وعاوزه اعلقلك عليه بعد ماقراءه مره تانيه بتمعن

بس انا قلت اعلق لك على البوست بتاع ساقيه الصاوى لانى مؤمنه بكل الكلام اللى قلتيه عنها وانا كمان بروحها كتتتتتتتير وعاوزه اشترك فيها .. ان شاء الله قريب وكمان بحضر فيها حفلات عمرو خيرت بتكون تحفه وبحضر فيها ندوات
لسه الشهر اللى فات حضرت نداوه لاتتخيلى مقدار جمالها وكمان بيعجبنى جدا قاعة النهر ....اللى بنسى فيها الدنيا لما اقعد واسرح مع النيل خصوصا انها مباشرة على النيل مافيش اى حواجز بينها وبين النيل يمكن كمان اكتر مكان بيحسسنى بعدم وجود الحواجز بينى وبين النيل الذى احبه جدا

وبحس بنفس الكلام اللى انتى كاتباه عنها انها مكان رائع لتنميه المواهب انا بعتبرها مركز ثقافى رفيع المستوى وببقى سعيده جدا لما بروحها لانى بحس ان كل الناس الحوليا فنانين فى جميع الوان الفن او على الاقل متذوقين للفن الراقى الرفيع

انا علقت هنا على بوست الساقيه عشان خفت ماتشوفيش تعليقى وقريبا اعلق على بوستك الاخير

معلشى طولت عليكى .....بس سعيده جدا بمعرفتك وبمعرفة مدونتك

تحياتى لك

رحيق الحب said...

نبضات اهلا بيكى فى مدونتى المدونه نورت يا جميل
انا سعيدة بمعرفتك وبجد مرسى على كلامك الرقيق ده وزى ما بتقولى فعلا عن الساقية انا عن نفسى بجد بحب هناك جداااااااااااااااااا كفاية بس القاعدة اللى على النيل بجد تحووووفة الواحد ينسى فيه نفسه اصلا
وبعدين يا سيتى ولا طولتى ولا حاجة بل على العكس انا سعيد بكلامك اوى
وبعدين يا سيتى اكتبى فى مكان انتى عايزاه كله هيتقرى ان شاء الله لاتقلقى كله تحت المراقبه
هاههههههههههههههههههههه
وربنا يوفقكك ان شاء الله

Anonymous said...

رحيق الحب التعليق السابق لـ RoReE وليس لميتو :D

المهم ان البلوج عجبك ويا ريت اشوف تعليقك على اي شي فيه
وانا زي ما وعدتك راح اكون زبونه عندك

RoReE

3abdo me7tas said...

أنا أسمع ان دلوقتى فى نظام او برنامج لأطفال الشوارع
أكيد انتى بتسمعى عنه
هى خطوة جميلة جدا جدا
بس نقول إيه انتى فى مصر يا بنتى
شوفتى بقى الواحد وهو بيحلم وهو صاحى

رحيق الحب said...

meto&roree
يا اهلا وسهلا بزيارتك للمدونه واكيد هتابع البلوج عندك انا دخلت وعلقت فيها على آخر موضوع بجد عجبنى جدااااااااا



عبدو محتاس
اولا حمد لله على السلامه
ثانيا كل سنه وانت طيب
ثالثا بقى اه انا زمان متهيالى سمعت عن ان فيه برنامج عاملينه للاطفال دول بس للاسف زى ما تقول كدة الحاجة او ما بتتعمل تبقى عليها ضجه جامدة والاعلام متركز عليها شوية وكل حاجة بتطفى بدليل ان الاعداد بتزيد مش بتقل يا محمد
عموما صحيح على راى الاغنيه يبقى انت اكيد فى مصر :)
على رايك آدينا بنحلم واحنا صاحين يلا هنقول ايه ونعيد ايه

محمد عز الدين said...

هذه المشكلة قائمة وستظل
مادمنا نكتفي بالحديث والبكاء
ولكن ماذا نفعل ؟ ونحن نتأسى فرادا
لو لم يتكاتف الجميع
فلن يختلف اليوم عن الغد
تحياتي

السـيد شبـل said...

هذه هى المرة الاولى لزيارتى لمدونتك...
اولا:
اسلوب تقديمك لنفسك... عجبنى
انا ايضا اعشق ادوار البطوله... وهذا ليس غرورا او شىء من هذا القبيل انما هة تركيبه او فطرة خلق الله الانسان بها
ثانيا:
كتابتك معقولة... ولو انى للحق كنت منتظر شىء افضل من كده... انا هتابع مدونتك كلها.. واكيد هلاقى كتابات رائعه تعكس شخصيتك الرائعه...
تحياتى

السـيد شبـل said...

اتمنى ان تنضمى الينا فى حملة

"" فخور لانى اتحدث العربيه ""

للمزيد تابع مدونتى

اسامة يس said...

الدولة يا رحيق.. مشغولة في قمع الناس وحفظ النظام.. وملء المعتقلات.. انى لها ان تنظر الى شريد او جائع ....
وهي مشغوله بالتوريث وجيل المستقبل ... وحفظ الكراسي..

ان ربك لبالمرصاد...

وياليت يسمع صرختك احد لكنك
ناديت اذ اسمعت احدا ولكن لا حياة لمن تنادي

لك خالص الود والتحية

Ma7moud So3ody said...

فعلا و الله انا بجد بيصعب عليا الاطفال دول جدا
و قلبي بيبكي جدا عليهم من جوه
ودول للاسف لما بيكبروا بيطلعوا كارهين للدنيا و مجتمعهم و بينقلبوا علينا
و مش هنقدر نفتح بقنا معاهم

احنا اللي غلطنا من الاول ونشيل بقى تمن غلطتنا
كل سنه و انتي طيبه
سعودي

الاشراقه said...

هاله ازيك بقالي فتره مدخلتش على مدونتك بس بجد جامده موت وكلامك اجمد ربنا يوفقك ياجميل

3abdo me7tas said...

كل سنه وانتى طيبة يا هالة
:)

رحيق الحب said...

الغريب:
كلامك صح جدااااااا عجبنى ردك فعلا لازم نتكاتف ونكون ايد واحدة والا مش هيكون مختلف النهارده عن بكرة
احييك وكل سنه وانت طيب


السيد شبل:
اهلا وسهلا بيك يا دكتور بزيارتك للمدونه ونتمنى انها تتكر ومرسى على كلامك الجامد ده واتمنى ان تلاقى حاجات تعجبك واللى كنت منتظره منى وسعيدة انى انضم للحمله على فكرة انا دخلت مدونتك عجبتنى جداااااااا بس عايزة الواحد يكون رايق شوية عشان يقرا بعمق ويعلق على اللى مكتوب
سعيدة بزيارتك وكل سنه وانت طيب

رحيق الحب said...

اسامه:
كلامك مظبوط بس اهو آدينا بنحلم وعندنا لسه امل فى بكرة ان حد يسمعنا وياخد بكرمنا
كل سنه وانت طيب



محمود سعودى :
اهلا اهلا بشباب كلمتنا الجامد الصاعد ربنا يكرمك ويوفقكك ان شاء الله
عموما اذا كنا احنا اللى غلطانين مسير لسه الوقت قدامنا عشان نلحق باقى الاطفال ونصلح الغلط للى راح وللى جاى ولا ايه
كل سنه وانت طيب

رحيق الحب said...

رنرونه:
ايه النور ده يا جميل بجد سعدت جدا بزيارتك للمدونه يا رب تكونى بخير وانا مبسوطة ان المدونه عجبتك يا قمر
كل سنه وانت طيبة وعيد خروف سعيد
:)))


عبدو محتاس:
وانت طيب يا محمد ويار ب يعود علينا الايام بخير وبالين والخير والبركات