Friday, January 18, 2008

اوصانى خليلى

سلامو عليكم


انا المرة دية جايبلكم مفاجأة حلوة اوووووووووووووووووى


النهارده المفروض اننا جروب متجمعين النهارده فى الساقية وهنحضر بعد ما نقعد ونتكلم وكدة ندوة
مصطفى حسنى


اصراحة انا كل ما اقول لحد الاسم ده يقولى ياااااااااه يا بختكو الراجل ده انا بحبه جداااااااااااااااااااااااا


انا شوفت ليه صورة وقريت ليه حوار فى احدى المجلات لكن بصراحة مسمعتش ليه حاجة كنت فاكراه زى عمرو وخالد وخالد الجندى


والناس دية عادى يعنى


المهم
كنا مترددين شوية هنحضر الندوة ولا ايه وكمان عشان مش عايزين نتاخر فى المرواح وكدة وكمان المصادفة كنت انا وايمان بس


باقى الناس اعتذروا لظروف ما


المهم بجد كان منظر غريب اوى ده ولا كأنها مثلا صلاه العيد مثل
ا


زحاااااااااااااااام بطريقة لا تتخيلوها الناس فوق بعضها اصلا وكمان مجموعة بشر لدرجة ان فيه ناس كتير كانت واقفة كنت معتقدة


اننا من مكانا نقدر نسمع الندوة او جزء منها ونروح لكن فعلا مكنش ينفع قررنا انا وايمان اننا ندخل وكدة وخصوصا انه سمعت انه


ملتزم فى مواعيده


كان فيه مشكلة لعدم توافر كراسى وفيه ناس كتير واقفة اضطروا انهم يجيبوا حصر للشباب وطبعا كان فيه كم هائل من البنات وكبار


السن كمان عشان يسمعوا الداعية الشاب


انا قبل ما اروح كنت سمعت كام حاجة كدة شدنى انى عايزة اشوف مين هوا مصطفى حسنى


بس بجد بجد فعلا ما شاء الله عايزة اقولكم اننا احنا كمان قعدنا على الحصر بنات وصبيان بس ده فى ركن والتانين فى ركن عشان


النظام بس


الحمد لله اتاح لى انى اكون قاعدة قدامه لزم بجد وانا بسمعه حاسه انى جمسى كله بيقشعر من قوة الصوت وكلامه بجد خرجت وانا


مبسوطة جداااااااااااا من الدرس وقلت ان شاء الله هفكر فى كل كلمة اتقالت الواحد بيكتشف انه ممكن يكون بيعمل فى حياته حاجات


حلوة بس للاسف بيضيعها ممكن بتفاهات بسيطة توديه فى داهية وهوا بيستهتر بيها


عنوان الندوة كانت باسم اواصنى خليلى


بيتكلم عن ان الرسول عليه افضل الصلاة واتم السلام اوصى الانسان بسبع حاجات
1- عيادة المريض "
يعنى اللى يعرف انه ليه قريب او حد من يعره يعنى وعيان واجب عليه انه يزوره عشان بكدة بيكسب ثواب كبير جداااااااااااااااااااا وكمان بيزيد من المودة والرحمه والحب فى الله"
2- تشميت العاطس اى ان يقول له عندما يعطس يرحمكم الله ويقول له الاخر يهديكم الله ويصلح بالكم وذلك من السنه
3- اجابة الداعى "
لما حد يجى يدعوك مثلا لمناسبه او واجب او ما شابه واجب عليك تلبى الدعوة فيما عدى ان يكون فيها حاجة تعصى فيها ربنا
4-رد السلام " اى تقول تحيه الاسلام السلام عليكم ورحمه الله وبركاتو لما تكون داخل على ناس او بتسلم على حد من اصحابك ده بيزيد اوى من المودة بين الناس ولو محدش رد السلام انت بتاخد ثواب والملايكة بترد عليك"
5-السير فى الجنائز او اتمام الواجب او الصلاه على الميت "
لما تبقى مثلا بتصلى فى جامع وقالو هنصلى صلاه الجنازة على فن واب عليك انك تصليها عشان بكدة كسبت ثواب كبير جدا عند ربنا"
6-البر بالقسم "
لما حد مثلا بيحلف عليك من بابا العشم واجب عليك برضو انك متكسفش صديقك ده او اللى عمل وياك كدة وتكسر بخاطره عشان هوا بيعمل كدة كنوع من العشم زى مثلا حد بيحلف عليك انك لازم تاكل وياه او ما شابه بس طبعا فيما عدا حاجة تغضب ربنا"
7-نصر
المظلوم "لما تعرف ان اخوك فى الاسلام تعرف انه مظلوم وانت بايدك انك تنصره متقولش وانا مالى او ماليش دعوة او لما حد يجى يتريق على حد تعرفه قدامك وفى غياب الشخص ده واجب عليك انك ترد غيبته وترد فى غيابه وتدافع عنه"

ده باختصار موضوع الندوة


انا سجلت منها جزء بسيط يا ريت تشاهدوه بجد هتحسوا بمتعه
انا هسيبكم بقى مع الفيديو




10 comments:

paranoia,magnetic & dramatic girl said...

ازيك هالة
انا الحقيقة معرفش مصطفي حسني يمكن لاني مش بشوف كتير برامج دينية
بس ذكرك للموضوع ونقلك لينا كل المعلومات الي استفدتي منها وكمان فيديو
مش بقلك انتي مش انانية وده عاجبني اوي فيكي
جميل اوي البوست ده ياهالة
.......
شكرا انك عرفتيني مين مصطفي حسني
.....
شكرا لتعليقك ولان القصة عجبتك
في انتظار عودتك للبيت بحفظ الله واتمامها
ربنا يخليكي ياهالة
....
واخيرا لكي بوست هنا انا مستنية من زمان
الله حافظ
دودو

مروة عوض said...

مصطفى حسني
بجد بحبه جدا ربنا يكرمه
شكرا على المعلومات الحلوة دي
كان نفسي احضر بجد
لكن ان شاء الله احضر ندوة شهر فبراير

قضية عم أحمد Ahmed Case said...

جزاكم الله خير .
بس الاصل واصل الاصل اننا نقرأ اكتر ما نسمع السماع لوحده لا يكفى لنتعلم .

شكرا على النصح

السـيد شبـل said...

ربنا يوفقك

paranoia,magnetic & dramatic girl said...

هالة يارب تكوني بخير
مش عارفة اقلك ايه بس عارفة تعليقك والله حسسنيب ان في ناس جنبي رغم اننا مش شايفين بعض بس حاسة بالمؤازرة
ربنا يكرمك ياهالة وميعرضكيش للاشخاص الي انتي وصفتيهم بالشواذ
ربنا يكرمك
دودو

Unknown said...

هو انا يا بنتى كل ما ادخل الايقكى عاملة اعلان لساقية ؟

رحيق الحب said...

دودو:
ازيك يا دودو معلش يا قمر نسيت اقولك مبروك على النيو لوك الجديد بتاعك بجد عجبنى اوى وحاسه انه متلائم معاكى
اما بقى بخصوص مصطفى حسنى انا كمان مكنتش اعرفه او مرة تقريبا قريت ليه حوار فى احدى المجلات او الصحف وكنت اسمع عنه لكن مصادفش انى سمعت ليه برنامج
حكاية انى نقلت موضوع الحلقة ده من واجبى نشر المعلومة ده مهم جدااا فى نظرى
شكرا ليكى انتى على تعليقكك الرقيق ده ربنا يكرمك يا رب ومعلش لو كنت بتاخر فى انزال بوست او فى الرد معلش اعذرينى يا جميل
ربنا يحميك ويحفظك يا رب

مروة عوض:
ليكى حق انك تحبيه يا مروة بجد لما قولتلى كدة قبل ما اروح مكنتش لا سمعته ولا شوفته كان عندى فضول انى اعر الشخصية دية لأن سمعت من ناس كتير بتحبه اوى زيك كدة بس لما شفت بعينى وبجد كمان منظر تجمع الناس كبير وصغير بجد معاهم حق فى ده
ان شاء الله بقى المرة اللى جاية نروح سوا ونتقابل هناك
:)


احمد رفعت:
جزانا واياكم على فكرة كلام حضرتك صح ميه فى الميه وده اللى بقوله دايما للى حواليا اكيد لما نسمع لحد يكون فاهم فى الدين او اجتهد فيه وبيحاول يوصله للناس ويبسطة للى حواليه اكيد شئ كويس جداااااااا لكن اكيد هيكون مختلف لما احنا اللى نقرا بنفسنا ونتامل فى دينا بعمق اكيد ليها حلاوة تانية خالص
ربنا يكرمنا كلنا ويهدينا
ربنا يكرمنا كلنا يا رب

رحيق الحب said...

السيد شبل:
ربنا يوفقنا كلنا يا رب


دودو: انا بخير يا قمر لا تقلقى على فكرة احساسك نفس احساسى بجد نفسى يكون بينا صداقة حاسه اننا فينا من بعض ومتخفيش كلنا جنبك وكل الناس اللى بتحبك جنبك وان شاء الله ميتكررش اللى حصل معاكى بعد كدة


عاليه حليم:
ليكى واحشة والله يا بنتى عامله ايه ضحكنى اوى كلامك .....بس ده على اساسى انى وكالة اعلان ولا ايه هاههههههه
وبعدين انتى بتقولى اعلان طب ايه رايك هوا مش كدة بس الساقية تستحق انها يتعملها اعلان عارفه ليه عشان مكان بيتجمع فيه الفن والادب والجمال وكل شئ يبقى يستحق اننا نتكلم عليه ولا لأ انا مقصدش على فكرة انى اتكلم عن الساقية بقدر ما اقصد اتكلم عن الشخصية اللى حضرتلها الندوة عشان فعلا شدتنى ليها اوى
صعب دلوقت يا عاليه اننا نلاقى مكان فى رقى الساقية فعلا على الرغم انى عارفه انك معترضة على سلبيات داخلية من جوا بس المهم المجمل ايه
مش كدة ولا ايه يا قمر

Ma7moud So3ody said...

هاله ازيك
وااااااو بجد عليكي انا باعشق حاجه اسمها مصطفى حسني
يا رب يكرمه و يجعل كل عمل خير في ميزان حسناته و يكرمنا احنا كمان و يرضنا عنا
احييكي بجد على اختيارك
تحياتي

رحيق الحب said...

ازيك يا محمود اخبارك ايه يا رب تكون الامتحانات عدت على خير كدة ان شاء الله احنا عايزين امتيارز بقى يا دكتور ان شاء الله
ربنا ينجحك ويوفقكك باذن الله
اما بقى بخصوص مصطفى حسنى بجد معاك حق ومع كل اللى بيحبوه معاهم حق برضو ربنا يجازيه كل خير بكل عمل صالح وبكل كلمه خير بيزرعها فى قلوب كل الشباب دول واحنا من ضمنهم
:))))))
شكرا على تعليقك يا بطل ونورت البلوج
تحياتى